Καφές και Διαβήτης
Οι περισσότεροι γιατροί πιστεύουν ότι η κατανάλωση καφέ είναι ασφαλής και σχετικά ακίνδυνη για τα διαβητικά άτομα. Πρόσφατα όμως ανακοινώθηκαν τα ενδιαφέροντα αποτελέσματα μιας ολλανδικής μελέτης που αμφισβητούν αυτή την άποψη.Οι Ολλανδοί ερευνητές υπενθυμίζουν ότι μια σημαντική διαταραχή που συμβάλλει στην εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 είναι η αντοχή των ιστών στη δράση της ινσουλίνης. Οι ίδιοι ερευνητές υπογραμμίζουν παράλληλα, πως η καφεΐνη προκαλεί την απελευθέρωση κατεχολαμινών (αδρεναλίνης και νοραδρεναλίνης), ουσιών που επιδεινώνουν την αντοχή στην ινσουλίνη.
Η υπόθεση των ερευνητών επιβεβαιώθηκε σε 12 υγιείς εθελοντές. Στα άτομα αυτά χορηγήθηκε ενδοφλέβια καφεΐνη και μετρήθηκε η αντοχή στην ινσουλίνη με τη μέθοδο της υπερινσουλιναιμικής-ευγλυκαιμικής καθήλωσης γλυκόζης (σημείωση: μέθοδος αναφοράς για την μέτρηση της αντοχής στην ινσουλίνη). Η χορήγηση της καφεΐνης είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της ευαισθησίας των ιστών στην ινσουλίνη κατά 15%. Παράλληλα με την αύξηση των επιπέδων της αδρεναλίνης στο αίμα, οι ερευνητές κατέγραψαν σημαντική αύξηση και των επιπέδων των ελεύθερων λιπαρών οξέων στο αίμα. (Τα ελεύθερα λιπαρά οξέα στο αίμα ενοχοποιούνται ως μεσολαβητές της ινσουλινοαντοχής.)
Ο καφές χωρίς καφεΐνη αποτελεί λύση; Δυστυχώς τα πράγματα δεν είναι ξεκάθαρα: Μια μελέτη από το πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα στις ΗΠΑ ανέφερε πρόσφατα ότι η κατανάλωση καφέ χωρίς καφεΐνη ("ντεκαφεϊνέ") σε ποσότητα μεγαλύτερη από 3 φλυτζάνια ημερησίως αυξάνει το κίνδυνο εμφάνισης ρευματοειδούς αρθρίτιδας.
Παρόλα αυτά η κατανάλωση αυτού του είδους καφέ, σε περιορισμένη τουλάχιστον ποσότητα, δεν ασκεί δυσμενείς επιδράσεις στο μεταβολισμό της γλυκόζης και δεν προκαλεί αύξηση των επιπέδων της γλυκόζης.
Αξίζει να επισημανθεί ότι η αύξηση της αντοχής στην ινσουλίνη κατά 15% είναι κλινικά σημαντική αν σκεφτεί κανείς πως η επιτυγχανόμενη μείωση της αντοχής στην ινσουλίνη με φάρμακα (μετφορμίνη, θειαζολιδινεδιόνες) είναι επίσης αυτής της τάξης μεγέθους.
Η κατανάλωση καφέ θα πρέπει επομένως να περιοριστεί και να προτιμάται η κατανάλωση καφέ τύπου "ντεκαφεϊνέ" ειδικά στα παχύσαρκα διαβητικά τύπου 2 άτομα στα οποία η αντοχή στην ινσουλίνη αποτελεί κυρίαρχη διαταραχή.
Ιωάννης Ιωαννίδης
Παθολόγος









